THE EFFECTIVENESS OF VISUAL ILLUSTRATIONS IN INCREASING STUDENTS’ READING COMPREHENSION SKILLS IN TENTH GRADE AT SMK NU PACE
Keywords:
reading comprehension skills, visual illustrationAbstract
Visual illustrations represent text or ideas with real and authentic contexts, which can improve students' reading comprehension and attract their interest in learning. The purpose of this study is to analyze significant differences in students' reading comprehension skills before and after being taught using visual illustrations. This study used quantitative method and quasi-experimental design of one group pre-test and post-test. The sample technique used was convenience sampling. Data collection techniques were pre-test and post-test with 10 multiple choice questions. Data analysis techniques using descriptive statistics and inferential statistics. The results showed that the average pre-test score was 58.1 in the low category and the average post-test was 82.6 in the very good category. Based on the results of the t-test analysis obtained tcount (1.96) > ttable (1683). So, Ha is accepted and H0 is rejected. The n-gain score of 0.58 (58%) shows the effectiveness of visual illustration in improving students' reading comprehension. Thus, there is a significant difference in student learning outcomes through the use of visual illustration in increasing students’ reading comprehension skills in tenth grade at SMK NU Pace in the academic year of 2023/2024.
Downloads
References
Claudia, N. F. (2021). THE EFFECT OF VISUAL MEDIA ON STUDENTS ’ READING COMPREHENSION.
Gallardo, J., Cruz, N. Dela, Opinga, G., & Albino, F. S. (2023). INTERNATIONAL JOURNAL OF MULTIDISCIPLINARY : APPLIED. 4(10), 3530–3536. https://doi.org/10.11594/ijmaber.04.10.09
Hidayat, R. N., Sabri, L. M., & Awaluddin, M. (2019). Analisis Desain Jaring Gnss Berdasarkan Fungsi Presisi (Studi Kasus : Titik Geoid Geometri Kota Semarang). Jurnal Geodesi Undip, 8(1), 48–55.
Mantiri, H. O., Pelenkahu, N., & Tuerah, I. J. C. (2019). IMPROVING STUDENTS ’ READING COMPREHENSION THROUGH PICTURE AND PICTURE. 4(02), 1–9.
Maulida Tiya. S. (2022). PENGARUH MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS 1 DI MIN 17 ACEH TENGAH.
Mubarok, Y., Sudana, D., & Nurhuda, Z. (2023). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia 6-7 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(6), 6843–6854. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i6.5555
Murti, P., & Jabu, B. (2022). Students’ English Speaking Difficulties and Teachers’ Strategies in English Teaching: a Case Study At Sma Negeri 10 Gowa. PERFORMANCE: Journal of English Education and Literature, 1(1), 50–63.
Nurhidayah, S. (2020). media pembelajaran Bahasa Inggris bagi guru. SELL Journal, 5(1), 55.
Pengampu, D., Saddhono, K., Hum, M., Dewi, C., Saraswati, K., & Maret, U. S. (2019). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA GAMBAR Pengaruh Penggunaan Media Gambar terhadap Keterampilan Membaca Anak dalam Memahami Isi Bacaan.
Pujangga, R. (2022). BAB II LANDASAN TEORI 2.1. Desain Komunikasi Visual. 1–20. http://repository.unpas.ac.id/60753/3/Draft BAB II.pdf
Sholihah. (2019). Penggunaan Media Visual dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Jurusan Tarbiyah Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo. 172071200049.
Sinabariba, Y. E., & Sinaga, E. R. L. (2020). Penggunaan Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membacadalam Memahami Teks Deskriptif Bahasa Inggris Siswa Kelas Vii-a & Vii-B Smp Negeri 2 Muara Tapanuli Utara. Jurnal Handayani, 11(2), 163. https://doi.org/10.24114/jh.v11i2.22770
Sugiyono. (2018a). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. In Analytical Biochemistry (Vol. 11, Issue 1).
Sugiyono. (2018b). Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Pendidikan. In Revista de Química (Vol. 9, Issue 1, pp. 1–14).
Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.
Tanjung Juan Carlos, Madina, and M. M. N. (2022). THE EFFECT OF VISUALIZATION STRATEGY ON THE STUDENTS’ READING COMPREHENSION AT SMA SWASTA NURCAHAYA MEDAN Juan. 4(2), 114–125.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nurul Yulaekah, Anita Budi Rahayu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0